M5 – zvezdano jato

M5 je zbijeno zvezdano jato u sazvežđu Zmija. Otkrio ga je Gotfrid Kirk 1702. godine, a Mesije ga je otkrio 1764. godine i opisao ga kao okruglu maglinu bez zvezda. Vilijam Heršel je prvi razložio ovaj skup 1791., kada je prebrojao 200 zvezda ali nije uspeo da razloži središte.

Starost ovog jata je procenjena na 13 milijardi godina, pa spada u jedno od najstarijih kuglastih jata naše galaksije. Njegov prečnik iznosi 160 svetlosnih godina. Od nas je udaljeno 24.5 hiljada svetlosnih godina i poseduje između 100 i 500 hiljada zvezda od kojih je 105 promenljivo.

Od promenjivih zvezda najvažnije su one tipa RR Lira, jer omogućavaju pouzdano određivanje udaljenosti. Najsjajnijoj od promjenjivih zvezda sjaja varira od prividne magnitude +10.8 do +12.1 u periodu od 26.5 dana.

Prividan sjaj je + 5.80 što znači da ga je u tamnim noćima, daleko od gradova, moguće videti golim okom. Kroz dvogled izgleda kao mutna zvezda. Za posmatranje najsjajnijih zvezda potreban je teleskop sa objektivom od najmanje 100mm. Teleskopi sa objektivima većim od 250mm mogu uočiti sve osim jezgra, za uočavanje jezgra je potreban snažan teleskop i dobri atmosferski uslovi.

Naslovna fotografija: Zvezdano jato M5. Izvor: Guidescope.net (Tom Matheson).