Годишњица рођења Марије Кири

На данашњи дан, 7. новембра 1867. године, рођена је Марија Склодовска Кири. Марија Кири је не само прва жена која је добила Нобелову награду, већ и прва особа која је ту награду добила два пута, и једина жена која ју је добила за две различите категорије. Повучена, достојанствена и скромна стекла је дивљење научника у целом свету.

Завршила је студије математике, физике и хемије на Сорбони, као најбољи студент. Своја прва истраживања почела је под утицајем Бекарела, који је 1896. године открио да соли урана емитују зраке који су веома продорни као и x-зраци. Подстакнута овим открићем, Марија Кири је одлучила да се у оквиру своје докторске дисертације бави проучавањма уранијумових зрака. Доказала је да ово зрачење потиче из самог атома.

Круна свих истраживања дошла је 1903. године. Пјер Кири, Марија Кири и Анри Бекерел добили Нобелову награду за физику, као признање за изванредне заслуге остварене у области радиоактивности. Тако је госпођа Кири постала прва жена која је награђена од стране Шведске краљевске академије наука. Исте године Марија је докторирала на Универзитету у Паризу и постала прва жена у Француској која је достигла тај академски степен.

Године 1910. је уз помоћ својих колега изоловала чист метал радијум. Награда за сва истраживања и откриће хемијских елемената радијума и полонијума, за изоловање радијума и проучавање природе тог елемента и његових једињења, стигла је већ наредне године у виду још једне Нобелове награде. Овог пута је то била Нобелова награда за хемију. Тако је Марија Кири постала први научник са две Нобелове награде.

Више о животу и раду Марије Кири можете прочитати у текстовима: