Комета Ц/2022 Е3 (ЗТФ)

Ако сте током претходних пар месеци били тотално изоловани од вести или толико не волите вести из астрономије да чим их чујете мењате сајт/ТВ канал/радио станицу онда вероватно нисте чули за комету која ће за неколико дана бити најближа Земљи и већ је (теоретски) видљива голим оком. У свим другим случајевима сигурно сте чули за нову комету Ц/2022 Е3 (ЗТФ).

Име објеката Ц/2022 Е3 (ЗТФ) говори нам да је реч о непериодичној комети (или комети са периодом дужим од 200 година) која је откривена 2022. године. Ознака “Е” говори нам у којој половини месеца је комета откривена – прва половина марта (А: 1 – 15. јануар, Б: 16 – 31. јануар, Ц: 1 – 15. фебруар, Д: 16 – 29. фебруар, Е: 1 – 15. март, …). Број “3” означава да је ово трећа комета откривена у том периоду. Наставак у загради најчешће означава ко је открио комету.

Комета Ц/2022 Е3 (ЗТФ). Фотографију снимио Ауво Корпи, 27. јануара 2023. године (Извор: Флицкр профил)

Комета Ц/2022 Е3 (ЗТФ) открио је Зwицкy Трансиент Фацилитy (ЗТФ) који на два дана скенира цело небо северне хемисфере из Паломар обсерваторије у Калифонији. Ознаку ЗТФ у имену носе и многе друге комете.

На основу одређене орбите комете Ц/2022 Е3 (ЗТФ) закључено је да ова комета потиче из Ортовог облака, на самој граници Сунчевог система (као и већина других комета). Налази се на орбити око Сунца, са периодом од око 50.000 година. Најближе Сунцу, кроз перихел, прошла је 12. јануара и тада је од наше звезде била удаљена само 1,1 астрономску јединицу.

Након проласка поред Сунца комета је кренула “назад”, ка најдаљим деловима Сунчевог система. На том путу најближе Земљи проћиће следеће недеље, 1. фебруара. Тада ће Ц/2022 Е3 (ЗТФ) од Земље бити удаљена око 0,28 астрономских јединица (астрономска јединица је око 150 милиона километара и означава средње растојање Земље од Сунца).

У периоду када је најближа Земљи комета ће бити и најсјајнија тако да су дани око 1. фебурара најбоље време за посматзрање.

Посматрање комете Ц/2022 Е3 (ЗТФ)

Већ дуго астрономи аматери прате комету Ц/2022 Е3 (ЗТФ) и надају се да ће она приредити релативно леп призор на небу и да ће бити видљива голим оком. Ово је привукло пажњу шире јавности, али очекивања многи су нереална. Нажалост, комета Ц/2022 Е3 (ЗТФ) сигурно неће приредити призор који смо могли да видимо у време проласка Хејл-Бопове комете (Ц/1995 О1) или бар онако како се видела Халејева комета.

Реп комете Ц/2022 Е3 (ЗТФ). На овој фотографији можемо видети три плава јонска репа комете. Разлог појављивања ова три репа вероватно је утицај промењљивог соларног ветра и његова интеракција са јонима које избацује језгро комете. Бели, прашинасти, реп комете видљив је са леве стране и много је краћи. Зелена боја комете потиче од кометине коме и настаје због присуства гаса угљеника (Извор: АПОД / Јосе Францисцо Хернáндез)

Прогнозе сјаја комете Ц/2022 Е3 (ЗТФ) показивале су да ће нњен сјај бити негде близу границе видљиве голим оком. Модели су предвиђали да ће комета достићи сјај од око 5,2 магнитуде а граница видљивости голим оком, у идеалним условима, је око 6 магнитуде (мањи број означава већи сјај).

Ово је релативно велики сјај комете, видљив голим оком из изузетно добрих услова. Међутим, ако у обзир узмемо реалне посматрачке услове који су доступни већини људи (град, светлосно загађење итд) минималан сјај објекта који је видљив голим оком постаје знатно већи.

Најсјајнија звезда на небу, Сиријус, има сјај -1,46 магнитуде; Бетелгез, најпознатија звезда сазвежђа Орион, има сјај око 0,5 магнитуде (ово је променљива звезда тако да сјај није увек исти); сјај “звезде северњаче”, тј. Поларис, је око 2 магнитуде итд.

Ако желите да одредите који је најтамнији објекат који можете да видтие голим оком можете да искористите неки од стандардних астрономских метода за одређивање граничне магнитуде.

Одређивање граничне магнитуде у сазвежђу Велики медвед: изађите напоиље и пребројите колико звезда видите у “жутом” троуглу. Ако видте 3 звезда – гранична магнитуда је око 3,7; ако видите 5 звезда је око 4,5; ако видите 8 звезда гранична магнитуда је око 5,2 итд. За више детаља погледајте сајт НинеПланетс.

За одређивање граничне магнитуде можете да користите метод са претходне слике (тј. за троугао 3 у сазвежђу Велики медвед). За посматрање комете Ц/2022 Е3 (ЗТФ) можда је боље користити троугао 19, близу сазвежђа Мали медвед.

Нажалост реални услови за посматрање голим оком нису баш оптимистични. Међутим, тренутни сјај комете је нешто већи од прогнозираног! Тако да је могуће да мксималан сјај буде још већи па можда на небу успете и да нађете комету Ц/2022 Е3 (ЗТФ) као неки “облачић” или “мрљицу”.

Предвиђен сјај комете (пуна линија) и измерен сјај комете: визелно (плаве тачке)
и фотометријски (црне тачке). Извори више инфроамција: астро.ванбуитенен.нл

На сонову података са претходног графикона видимо да је сјај комете Ц/2022 Е3 (ЗТФ) достигао 4,5 магнитуду и требало би да настави још мало да расте.

Иако је овај сјај још увек проблематичан за посматрање голим оком из града, за мале телескопе и двогледе комета је Ц/2022 Е3 (ЗТФ) је одличан и изузетно занимљив објекат за посматрање током наредних дана (ако облаци дозволе, наравно).

Како пронаћи комету Ц/2022 Е3 (ЗТФ)?

Сналажење и проналажење објеката на небу најчешће није једноставан задатак за посматраче-почетнике. Међутим, уз мало вежбе и много стрпљења можете успети у томе. За посматрање најбоље користите мањи телескоп или двоглед (ако је могуће фиксиран за статив).

У време кад је најближа Земљи комета Ц/2022 Е3 (ЗТФ) налазиће се близу звезде Поларис. за бољу оријентацију обавезно користите карту (следећа слика) или неку од апликација за телефон или рачунар.

Положај комете Ц/2022 Е3 (ЗТФ) на небу у периоду 14. јануара до 16. фебруара 2023. године
(Извор: wикипедиа.орг)

Као што се са слике лако закључује положај комете се брзо мења, нарочито у периоду кад је најближа Земљи. Положај комете можете да пратите и нпр. у програму Стеллариум. Након инсталације овог бесплатног програма информације он не приказује комете и потребно је преузети податке о жељеној комети.

Наравно, ту су и многобројне апликације за мобилни телефон које вас стрелицом на екрану “воде” до траженог објекта, у овом случају комете Ц/2022 Е3 (ЗТФ). У зависности од тога за коју се апликацију определите погледајте одговарајућу документацију да проверите да ли је потребно још нешто да урадите да би додали податке о комети.

На крају мало о АИ, тј. о ЦхатГПТ и комети Ц/2022 Е3 (ЗТФ)

Сигурно најпопуларнија тема на интернету последњих месеци је вештачка интелигенција и ЦхатГПТ. Изузетно користан и моћан алат. Много тога је написано о овом цхат боту и вероватно је већина вас већ о томе доста информисана. Очигледно је ЦхатГПТ на одличном путу да постане користан алат за информисање, учење и рад. ЦхатГПТ, и његови наследници, сигурно ће значајно утицати на то како учимо. ЦхатГПТ је брз и лак начин да добијемо одговоре на многа питања.

Међутим, као и са свим алатима огромна “моћ” захтева и велику одговорност онога ко га користи. Ако се не упознате са основним карактеристикама ЦхатГПТ, не информишете се о његовим могиућностима и ограничењима, у низу корисних одговора може се десити и нешто овако.

У ФАQ јасно пише да ЦхатГПТ не зна ништа о догађајима после 2021. године. Мало сам игнорисао ту информацију (као што је многи вероватно и не знају) и питао АИ робота о познатој комети. Одговор је… па кренуо је добрим путем, покушао да протумачи име комете, али ту је већ све кренуло наопако. Погрешни подаци о комети, покушај давања информација које су могле да буду прикупљене тек након краја “учења” ЦхатГПТ итд итд. Као и многи људи тако је и ЦхатГПТ је покушао да да одговор на питање за које је требао да зна да о томе ништа не зна 🙂

Без обзира на овај занимљив промашај ЦхатГПТ вештачка интелигенија је стига и сигурно ће све више бити део наших свакодневних живота. Да јој побегнемо не можемо, али можемо да научимо како да је најбоље искористимо и разговор са АИ никако не почињите без двољно преѕања о некој теми!

Да ли ће бити јавног посматрања Ц/2022 Е3 (ЗТФ) у Нишу?

Још увек не знамо али процена није оптимистична. Ако временски и посматрачи услови дозволе Астрономско друштво “Алфа” и Департман за физику ПМФ-а у Нишу сигурно ће организовати посматрање комете. За сада посматрање не делује реално тако да је у плану једно научно-популарно предавање о овој и другим кометама (предавач ће бити проф. др Драган Гајић). Више информација ускоро.